
Lean i kommunal og offentlig forvaltning
Regjeringens mål er en effektiv offentlig sektor som leverer gode tjenester til innbyggerne, har høy grad av tillit i befolkningen, og finner nye løsninger på samfunnsutfordringer i samarbeid med innbyggerne, næringslivet, forskningsmiljøer og sivilsamfunnet.
For å etterleve dette må alle kommuner arbeide med blant annet kvalitet og kontinuerlig forbedring. Kvalitetsforbedring handler om alt fra å justere de små tingene i hverdagen, til å teste ut mer innovative og nytenkende ideer og tjenester. Lean er metodikken som etterlever disse kravene.
Visjon for kurset:
Hvordan Lean som metode kan gi bedre tjenester for knappe ressurser.
Du lærer:
· Hva innebærer innføring av Lean for din organisasjon.
· Hva hindrer oss fra å nå våre mål (våre tap) av dette.
· Innføring i ulike Lean verktøy. Vi ser på de mest vanlige verktøyene som brukes og hvordan de brukes for å skape forbedring.
· Vi ser hvordan andre organisasjoner og virksomheter har brukt Lean som metode for å skape resultater. Hvordan synliggjøre arbeid og resultater på tavler (forbedringstavle og operativ tavle).
· Hvordan komme i gang i din organisasjon.
· Hvordan sikre involveringen i arbeidet ved hjelp av team organisering og coaching som kreves fra alle parter i forbedringsarbeidet.
Her får dere råd om videre arbeid i egen virksomhet ut ifra hvor langt dere har kommet og de erfaringene dere har gjort dere til nå.
Målgruppe:
· For ledere, mellomledere koordinatorer og andre nøkkelpersoner i din bedrift.
· For alle som er opptatt av kontinuerlig forbedring.
· For optimal læring og forståelse anbefaler vi at minimum 2 personer fra bedriften deltar.
Dette er et grunnkurs og første steg i din forbedringsreise.
Sertifisering: Gult Belte.
Datoer:
Webinar 1: 2. mai
Webinar 2: 3. mai
Webinar 3: 10. mai
Webinar 4. 11. mai
Taleholder
