OL (Organisatorisk læring) -10. øvelse: Flyt

Hva er egentlig denne så myteomspunne flyten?

I Lean så snakker alle om flyt. Hva mener vi når vi snakker om det? Tenker vi på det samme som når våre toppidrettsutøvere er i sin flytsone? Når alt tilsynelatende fungerer og medaljene strømmer på?

Flyt i Lean sammenheng er at tjenesten eller produktet som vi arbeider på så raskt som mulig (uten at det går utover kvaliteten) går fra ledd til ledd (ikke unødvendige ledd) og kommer til den som skal ha det. Det er altså ikke bare at vi lykkes med å lage det vi skal, men vi skal lykkes på en slik måte at vi ikke sløser med tiden til den som skal ha produktet eller tjenesten.

Er ikke det ineffektivt tenker du? Hva med alle de ressursene som kreves for å få til dette? I OL sammenheng tenker du på det enorme støtteapparatet som skal til for at idrettsutøverne skal løse sine oppgaver så raskt som mulig. Det merkelige som skjer er at når vi prioriterer flyteffektivitet så vil vi etterhvert også bli ressurseffektive.

Det dukker nemlig opp flere muligheter til feil og utfordringer når vi jobber med å få bedre flyt, og når vi løser disse så blir vi også mer ressurseffektive.

Dagens øvelse/tips:

Har du et dilemma om du skal prioritere  å sette mer ressurser eller å forbedre flyten? Prøv å arbeide med flyten først!