Etter nesten seksten måneder på nett og Teams undervisning åpner Norge endelig opp. Den siste måneden har jeg arrangert fire ulike kurs og det føles meget bra!
Vi har startet Forbedringslederskolen vår 2021, gjennomført Gult Belte kurs og gjennomført samling 4 på Forbedringslederskolen vår 2020.
Det siste kurset hadde jeg på Bærland skole i Gjesdal kommune – et vanvittig inspirerende besøk. Her blir vi vel tatt i mot av Tom Kenneth Gilje (rektor i permisjon) og hans stedfortreder og rektor Kari Rygh Mæland. Tom Kenneth delte åpent fra forbedringsarbeidet på skolen som har pågått siden 2012, og etter hvert spredd seg til alle kommunens avdelinger.
Det er spennende å høre hvordan skolen med ca. 40 ansatte gikk fra 500 forbedringer de første årene til nå ligge på 1000 per år. Det er mer enn 20 forbedringer per ansatt per år. Skaper du 1000 forbedringer i kjerneprosesser og støtte prosesser hvert år må det bli bra undervisning – og det har de absolutt fått til. For det finnes selvfølgelig KPI er som følges opp og Hoshin Kanri tavle med langsiktige mål. Ekstra spennende er det å se visjonsdokumentet som underbygges av «kunde / leverandøravtaler» mellom skole, ansatte og foreldre.
Som besøkene blir man meget imponert over orden og struktur alle steder. I klasserommene er det sjekklister. 5S i alle rom og på alle lagre. Sløydsalen er som vi husker fra jeg gikk på skolen, og jeg tar meg selv i å tenke «avvik» på en skoskje på gulvet i en garderobe.
Får du muligheten må du besøke Bærland skole på Ålgård!
Vi har startet Forbedringslederskolen vår 2021, gjennomført Gult Belte kurs og gjennomført samling 4 på Forbedringslederskolen vår 2020.
Det siste kurset hadde jeg på Bærland skole i Gjesdal kommune – et vanvittig inspirerende besøk. Her blir vi vel tatt i mot av Tom Kenneth Gilje (rektor i permisjon) og hans stedfortreder og rektor Kari Rygh Mæland. Tom Kenneth delte åpent fra forbedringsarbeidet på skolen som har pågått siden 2012, og etter hvert spredd seg til alle kommunens avdelinger.
Det er spennende å høre hvordan skolen med ca. 40 ansatte gikk fra 500 forbedringer de første årene til nå ligge på 1000 per år. Det er mer enn 20 forbedringer per ansatt per år. Skaper du 1000 forbedringer i kjerneprosesser og støtte prosesser hvert år må det bli bra undervisning – og det har de absolutt fått til. For det finnes selvfølgelig KPI er som følges opp og Hoshin Kanri tavle med langsiktige mål. Ekstra spennende er det å se visjonsdokumentet som underbygges av «kunde / leverandøravtaler» mellom skole, ansatte og foreldre.
Som besøkene blir man meget imponert over orden og struktur alle steder. I klasserommene er det sjekklister. 5S i alle rom og på alle lagre. Sløydsalen er som vi husker fra jeg gikk på skolen, og jeg tar meg selv i å tenke «avvik» på en skoskje på gulvet i en garderobe.
Får du muligheten må du besøke Bærland skole på Ålgård!
Tom Ivar Omdahl, Daglig leder Flowit