[section]
[row]
[col span__sm=»12″]
Lean hos smådyrklinikken i Haugesund
Smådyrklinikken i Haugesund er en liten men stolt virksomhet som bruker Flowit metoden som filosofi for sitt forbedringsarbeid. Siden en forsiktig oppstart i 2019 er det kontinuerlig identifisert metoder for å bedre og sikre kvalitet og kundeverdi!
«Første fase av arbeidet vårt var å bevisstgjøre forholdet til «sløserier», HMS ansvarlig Gro Randi Frøyland stiller spørsmålet hva er det vi gjør i hverdagen som ikke skaper verdi for våre pasienter og våre kunder»? I «kjølevannet» av dette kom det mange spennende diskusjoner.
En annen ting vi tidlig tok tak i var ulikhet, eller personligheten våres. Gjennom Jungs JTI (jungiansk typologiindexble) de ansatte kjent med hverandre og hverandres personlighet, hva de er gode på og hva de kan bli bedre på. Dessuten var det en hjelp for ledelsen hvilke ansatte man skulle sette til riktig arbeidsoppgave.
«Å øke forståelsen for hvordan vi selv og våre kollegaer reagerer i ulike sammenhenger ble en spennende oppdagelse for mange» sier daglig leder og Vetrinær Pål Skagseth
Pandemien gav også Smådyrklinikken utfordringer i forhold til kapasitet av ansatte. For en bedre arbeidsflyt ble vi nødt til å omprogrammere arbeidsrutiner og med god innarbeiding av morgenmøter fra starten av bruken med Flowit metoden, ble dette en suksess.
Vi jobber mer systematisk med kunde / leverandør relasjonene, både internt og med pasient og kunde som er en spennende fase av arbeidet. Kunder kommuniserer forskjellig, og det er viktig å få essensen ut av kommunikasjonen på et tidlig stadie slik at essensen i «bestillingen2 kommer raskere fram «Dette krever mye mer av samhandlingen vår internt, og hvordan vi kommuniserer med kunde og eier» sier en entusiastisk leder og veterinær på Smådyrklinikken Pål Audun Skagseth
Ut over et innblikk i hverandres personligheter har vi hatt stor glede av operativt møte (24-timers møte), 5S og standardisert arbeid. Vi har alle en felles forståelse for våre daglige mål, – og vi må ha gode vekslinger Gode felles arbeidsstandarder gjør at vi til enhver tid vet hvor alt er. Dette er forutsetningene til en god dag på jobben, både for oss og våre kunder/pasienter avslutter Pål Audun Skagseth
[/col]
[/row]
[/section]