Avinor, som har ansvaret for drift av norske lufthavner og luftfartsinfrastruktur, ønsket å skape en felles forbedringskultur i hele konsernet. For å lykkes med dette, måtte de implementere et kontinuerlig forbedringsarbeid som involverte alle ansatte, fra ledere til fagspesialister. Utfordringen var å utvikle et system som kunne tilpasses hele organisasjonen og samtidig sikre et helhetlig og bærekraftig forbedringsarbeid.
Avinor inngikk en rammeavtale med Flowit for å utvikle og implementere et opplæringssystem som kunne gi alle ansatte i konsernet den nødvendige kompetansen i Lean og kontinuerlig forbedring. Flowit utarbeidet et omfattende opplæringsprogram som inkluderte:
Opplæringen har vært en suksess med mer enn 300 ansatte som har deltatt på kursene, og svært positive tilbakemeldinger på både innhold og gjennomføring. Avinor har fått et solid fundament for å bygge en felles kultur for kontinuerlig forbedring på tvers av hele konsernet, og lederne har fått verktøyene de trenger for å drive og lede forbedringsprosesser. Implementeringen har styrket både kompetansen og effektiviteten i organisasjonen, og bidratt til at Avinor har kommet nærmere sitt mål om å være en forbedringsdrevet organisasjon.